Smartwatch in de auto

 

Regelgeving smartwatch gebruik in de auto


Voor het gebruik van een smartwatch in de auto bestaat nog geen regelgeving. Dat komt doordat de technologie zich veel sneller ontwikkelt dan de wet. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu is het dragen van een smartwatch in de auto gelijk aan het in je handen houden van een telefoon.



Wat zegt de wet?



In artikel 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens staat het volgende:


“Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.”



Het artikel geeft dus aan dat het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het autorijden is verboden. Maar omdat je met een smartwatch kan communiceren, kan het artikel zo geïnterpreteerd worden dat een smartwatch er ook onder valt.


Echter houd je een smartwatch niet vast, maar draag je deze om je pols. Je kan het gebruik van de smartwatch ook hetzelfde zien als het aanzetten van de radio of het instellen van de navigatie tijdens het autorijden. De discussie is of ‘vasthouden’ hetzelfde is als het dragen om de pols. Het is aan de rechter om de definitieve interpretatie van artikel 61a te geven



Risico op boete


Het gebruik van een smartwatch in de auto is strafbaar wanneer bewezen kan worden dat door het gebruik van de smartwatch gevaar kan ontstaan of hinder wordt veroorzaakt in het verkeer. De officier van justitie bepaalt in dat geval de hoogte van de boete.


Maar is dat genoeg? Of zou het dragen van een smartwatch in de auto sowieso verboden moeten zijn? Aan de ene kant kan je dan ook zeggen dat je geen navigatie mag gebruiken tijdens het autorijden. Aan de andere kant kunnen er op je smartwatch notificaties binnenkomen waardoor je afgeleid wordt en onbewust langer je ogen van de weg af houdt.



Onderzoek toont gevaren smartwatch


Onderzoek door The Sunday Times en Transport Research Laboratory heeft aangetoond dat je meer concentratie verliest tijdens het autorijden door een smartwatch dan handsfree bellen of het praten tegen een passagier. Wanneer je een bericht op je smartwatch leest, duurt het namelijk 2.52 seconden om te reageren op een onverwachte gebeurtenis in het verkeer. Wanneer je met een passagier aan het praten bent is je reactietijd 0.9 seconden en wanneer je handsfree belt is je reactietijd 1.35. Het dragen van een smartwatch tijdens het autorijden brengt dus zeker wel risico’s met zich mee.



Wel of geen smartwatch om in de auto?


Om gevaarlijke situaties in het verkeer te voorkomen en een boete te vermijden is het dus verstandig om je smartwatch voor je in de auto stapt af te doen, of in ieder geval op stil te zetten.



Bekijk de resultaten van het onderzoek in de onderstaande video