Dossier diesel. Zo staat de diesel ervoor!

Dossier Diesel: Zo staat de dieselauto ervoor!


Denk jij al na over je dieselauto? In de media wordt er de laatste tijd veel  over geschreven. Maar wat is nou echt relevant zonder al teveel op (milieu)technische details in te gaan. Finnik zocht het voor je uit.

  1. Vanaf de jaren ‘90/2000 worden wereldwijd en met de Europese Unie voorop steeds meer afspraken gemaakt om de CO2 uitstoot verder te reduceren. De efficiënte dieselmotoren lijken voor de autoindustrie de uitgelezen mogelijkheid om de CO2 uitstoot terug te dringen. Autofabrikanten investeren veel in dieselmotoren. Compacte dieselauto’s komen op en de roet- en fijnstof uitstoot wordt teruggedrongen met roetfilters. Niemand spreekt nog over de uitstoot van stikstof.

  2. Vanaf het begin van de nieuwe eeuw worden de eisen aan de uitstoot van stikstof steeds hoger waardoor de dieselauto’s in de problemen komen. Er is geen goedkope technische oplossing om dit probleem te verhelpen.

  3. 2015: De dieselschandalen komen naar buiten. Om aan de steeds strengere eisen te voldoen zijn de metingen van de uitstoot gemanipuleerd met software.

  4. Vanaf 2015: Onder invloed van de strengere uitstootregels en de dieselschandalen worden oude dieselauto’s uit steeds meer stadscentra geweerd.

  5. 2017: Een groeiend aantal automerken zegt te stoppen met dieselmotoren, sommige merken stoppen er helemaal mee, andere merken stoppen alleen met de kleinere modellen. Voor de kleinere modellen zijn de investeringen die gedaan moeten worden om aan de milieueisen te voldoen niet rendabel. Voor grotere auto’s en bestelbusjes kan dit nog wel uit.

  6. Door de invoering van steeds meer milieuzones en de schandalen rondom dieselauto’s, laten autokopers in Europa de dieselauto steeds meer links liggen. Daarbij komt ook nog dat de nieuwste dieselmotoren de normering niet halen bij testen op de rijweg.

  7. In verschillende Europese landen dalen de prijzen van tweedehands dieselauto’s.

  8. Experts geven alleen de grotere auto en de bestelauto met diesel nog een kans op de markt.

  9. Ook in Nederland worden slooppremies op oude diesels (tot en met euro 4) gegeven onder andere door Volkswagen, Skoda, Seat en Audi importeur Pon.

  10. Nederland wil de wegenbelasting op dieselauto’s die niet een vanuit de fabriek ingebouwde roetfilter hebben vanaf 2019 fors verhogen.


Wat is na dit verhaal de toekomst van jouw dieselauto?


Met recente dieselauto’s kan je echt nog wel een tijdje goed de weg op. Hou de milieuzones in de gaten zodat je weet waar je wel en niet mag rijden. Als je een tweedehands dieselauto wilt kopen, let dan goed op welke euroklasse de auto heeft. Je kan dat terugvinden in het gratis autorapport van Finnik. Vanaf euro 5 lijk je voorlopig nog goed te zitten. Euro 5 heeft een auto vanaf 2011. Let er ook op dat het roetfilter al in de fabriek was ingebouwd. Hou verder de ontwikkelingen in de gaten en bedenk dat de auto mogelijk wat sneller afgeschreven moet worden. Maar dat kan je weer in de prijsonderhandelingen meenemen als je de auto koopt.

Wat vinden consumenten van de milieuzones?


We onderzoeken hoe Finnik gebruikers aankijken tegen milieuzones en tegen de dieselauto. Heb je het onderzoek nog niet ingevuld? Dat kan nog hier. Uit de eerste resultaten zien we dat een kleine meerderheid tegen milieuzones is en dat meer dan 80% voor centrale Europese regelgeving is op het gebied van milieuzones.

  • 62% van de respondenten is tegen milieuzones, 38% is voor milieuzones

  • 35% van de respondenten laat zich beïnvloeden door milieuzones en let bij de aankoop van een diesel op de euronorm en het bouwjaar. 34% van de respondenten laat zich niet beïnvloeden bij de keuze van hun volgende auto.

  • Meer dan 80% vindt dat er Europese regelgeving moet komen voor milieuzones zodat er niet overal verschillende regels komen.


Geef ook je mening over milieuzones!